Ulice k Vápence je smutným pomníkem přístupu pardubických politiků k zeleni.

26.11.2024 Politická reprezentace Pardubic a obvodu slaví spolu se stavaři a úředníky, jak zlepšili životní prostředí Pardubic. Hlavní „zásluhu“ má samozřejmě ředitel dopravního podniku Pelikán (u pultíku v modré bundě), který se postaral, aby v ulici mohlo stát hned několik autobusů najednou, ačkoli Dopravní podnik je doslova za plotem. V pozadí vylepšená ulice K Vápence s krásným výhledem na nákladové nádraží.

Po několikaleté přípravě se dnes otevírá rekonstruovaná ulice K Vápence na Dukle. V rámci této rekonstrukce padla naprostá většina stromů, které původně v ulici byly a tvořily krásnou a oboustrannou alej. Už od roku 2020 se o záchranu aleje před vykácením snažil spolek Chráníme stromy. “Hned na začátku jsme zjistili neuvěřitelnou věc. Projektantům bylo městem zadáno, aby projektoval rekonstrukci ulice, ale žádný pokyn, aby se snažili zachovat desítky stávajících stromů, nedostali. Byl to naprostý šok, protože především východní strana byla tvořena několik desítek let starými a kvalitně vysázenými, úplně zdravými lípami,” vysvětluje člen spolku Miroslav Seiner.

Původní podoba ulice až do roku 2023. Takto už ji nikdo nikdy nespatří – právě o stromy na pravé straně jsme bojovali nejvíce, protože byly kvalitní a perspektivní a šly by zachránit. Dnes jsou místo nich zálivy pro několik autobusů, které si tam může Dopravní podnik odstavit, až tam jednou budou mít konečnou.

Spolek brzy zjistil, že se nepodaří v ulici zachránit všechny stromy v aleji a snažil se zvolit pragmatickou strategii. Výstavba lávky přes kolejiště totiž nebyla možná bez vykácení zadní části aleje a bylo jasné, že dopravní normy nové ulice nedovolí zachránit ani všechny stromy na západní straně. Snaha o záchranu se proto zaměřila na perspektivní stromy na východní straně a tlak na to, aby se tato část projektu upravila alespoň dodatečně. Spolek se v té době spojil s dopravním projektantem a zastupitelem za Zelené Jakubem Kutílkem, který vysvětluje: “Na východní straně ulice směrem ke kolejišti padlo 11 lip kvůli dvěma novým zálivům pro autobusy. Předkládali jsme alternativní návrhy, jak autobusy MHD kompletně odbavit na druhé straně u schodiště z lávky, což by zároveň bylo výrazně pohodlnější a srozumitelnější pro cestující. Návrh alternativního řešení včetně vizualizace jsme také představili na jednání zastupitelstva v únoru 2022. Dopravní podnik však až do konce trval na své verzi. Ta zahrnuje až příliš velkorysou prostorovou rezervu pro dobíjení elektrobusů. Přitom vůbec není jisté, zda budou elektrobusy na linku K Vápence někdy nasazeny.”

2022 – Hledej třicet rozdílů. Zastupitelům jsme představili naši variantu a upozornili je, jak bude budoucí ulice vypadat, když stromy padnou. Vedení města si vybralo.

Olga Kudrnová organizovala jménem spolku řadu protestních akcí a také petici proti vykácení, kterou podepsalo téměř 500 lidí. K celém případu dnes říká: “Vykácení této aleje je barbarským počinem. Projektování a rekonstrukce komunikace se mohly uskutečnit bez kácení, jen kdyby byla vůle investora.  Vápenka je podle tepelné mapy v oblasti s největším tepelným zatížením v Pardubicích. Stala se frekventovanou ulicí především pro cyklisty a pěší. Pokácení vzrostlých perspektivních stromů znamená desítky let nenahraditelné ztráty.”

13. únor 2021 Zmní demonstrace na podporu aleje – to se ještě zdálo, že máme šanci a věřili jsme.

Miroslav Seiner dodává: “Pro nás byl tento případ smutným poučením, bohužel s nepříznivým a nevratným koncem. Že totiž pardubické politické reprezentaci nemůžeme v přístupu k zeleni důvěřovat. Mysleli jsme si, že když přijdeme s racionální a kompromisní úpravou projektu, která by pomohla ulici udržet více zelenou a přívětivou, bude se město snažit vyjít takovému řešení vstříc. Byla to naivita. Pan ředitel dopravního podniku a vlivný politik si prosadil místo stromů betonové odstavné plochy, které nakonec možná nebudou potřebovat.”

2024 Vápenka po vykácení, pohled na památkově zatím nechráněné nákladní parkoviště konečně volný

Otevření ulice K Vápence není podle spolku Chráníme stromy slavnostním okamžikem. Je pomníkem nezájmu pardubických politiků nejen o zeleň.  To, co se stalo v ulici K Vápence, je symbolem všeho, co je v Pardubicích ohledně péče o veřejný prostor špatně. Je to příklad neochoty hledat moderní a udržitelná řešení. A výsměch lidem, kteří si stromů ve svém okolí váží a snaží se je chránit.

Fotodokumentaci celého příběhu za roky 2020 až 2024 najdete zde: https://photos.app.goo.gl/B3BWJpPLmxad6Ygf9